Konsekvenser för biltrafiken med föreslagen BRT-lösning
Var, beskrivet ifrån centrum | Konsekvens |
Västra Nobelgatan till Älvtomtagatan | Görs om från fyrfilig bilgata till tvåfilig. Bussar i de andra två filerna. Gång och cykelbana på ena sidan. |
Östra Bangatan | Görs om från fyrfilig bilgata till tvåfilig. |
Ekersvägen | Blir tvåfilig överallt, (kanske problem för biltrafik fram till Markbacksavfarten, skribentens notering). |
Hedgatan-Poesigatan | Görs om till tvåfilig bilgata från fyrfilig, mittförlagd busstrafik. Genom Holmens villaområde byggs det om till fyrfiligt med gång och cykelbana på ena sidan. Undantag; Tackjärnsgatan-Boglundsrondellen får blandtrafik. |
Vivalla Lundby, långsiktigt alt. | Ny genare sträckning i Vivalla in i Lundby |
Rudbecksgatan- Universitetsrondellen | Görs om till tvåfilig bilgata från fyrfilig, mittförlagd busstrafik. För närvarande ca 20 000 fordon/dygn, kommer ej att rymmas. De som ej ryms skall åka buss eller använda Universitetsallén och Oskarsvägen eller Universitetsallén och Oljevägen/CV-vägen. Oklart hur det blir vid Krämaren. |
Universitetsallén/ Universitet | BRT far genom signalreglerade rondellen. BRT behöver disponera befintlig gatumiljö själv. Oklar ombyggnad för biltrafiken. |
Universitetsrondellen/Rund-stigen | Troligen bussgata |
Hållplatser | Ofta mitt i gatan, längre mellan hållplatserna än idag. |
Källa: Genomförandeutredning för BRT i Örebro 20180910
